OOP-ers worden op verschillende manieren ingezet in de schoolorganisatie.
Veelal vervullen zij taken die niet onderwijs gerelateerd zijn, zoals administratie, conciërge, roostermaker, etc. Er zijn ook OOP-ers die bij lessen ingezet worden, zoals onderwijsassistent.
In deze laatste situatie, wanneer de OOP-er structureel ingezet wordt en de omvang dus afhankelijk is van het aantal leerlingen, is het wenselijk om de OOP-er mee te nemen in de lestoedeling. Al of niet met een eigen opslagfactor.
De werkwijze is dan als volgt:
- In S2.2.5 het aantal docenten ophogen, zodat er twee mensen gekoppeld kunnen worden aan de les of de groepssplitsing aanpassen,
- In S2.1.1 de opslagfactor aanpassen op persoonsniveau
- In S2.1.3 de OOP-er bekwaam maken voor het betreffende vak.
- In S3.1.2/S3.1.3 toewijzen.
- Hierdoor daalt het aantal benodigde lessen voor OP (zie laatste tabblad benodigd in S2.4.2).
NB: Als u de module voor Primair Onderwijs gebruikt en de menunummers ziet, dan is de werkwijze als volgt:
- In menu Rooster, tab weekrooster het aantal leerkrachten ophogen, zodat er meerdere mensen gekoppeld kunnen worden aan de les,
- In menu Aanstelling medewerker de opslagfactor aanpassen op persoonsniveau,
- De lessen toewijzen aan meerdere leerkrachten in menu Lessen.
- Hierdoor daalt het aantal benodigde lessen voor OP (zie laatste tabblad benodigd in het Formatieoverzicht.
U kunt ook taken toewijzen aan OOP’ ers. Dan moet u er wel aan denken om in menu S2.2.8 (de Takenlijst) aan te geven dat het een OOP taak is (bv een OOP’er met een MR taak).
Let wel, S2.1.4 OOP werk en verlofregistratie gaat over WANNEER iemand werkt. De jaartaak gaat over WAT iemand doet.