Enkele mogelijkheden om de benodigde formatie aan te passen
Als het budget niet toereikend is om de kosten van de aanstellingen te betalen, is het zaak om de behoefte aan formatie te verminderen om zodoende te kunnen bezuinigen op aangestelde formatie.
Hieronder ziet u enkele mogelijkheden.
1. Aanpassen splitsingsfactor
- algemeen voor de gehele school (S2.2.1)
- per opleiding (S2.2.4)
- per vak (S2.2.5)
2. Samenvoegen van kleine groepen (S2.2.6)
3. Beperken lessentabel (S2.2.5)
- bij kleine groepen
- bij opleidingen die boven de wettelijke onderwijstijd uitkomen
4. Aanpassen opslagfactor voor voor- en nawerk
- opslagfactor voor gehele school (S2.2.1)
- per sectie (S2.2.3)
- per vak (S2.2.3)
- individueel (S3.1.3) (S2.1.1)
5. Aanpassen deskundigheidsbevordering (S2.2.2)
6. Aanpassen algemene schooltaken (S2.2.2)
7. Niet meerekenen ast en desk bij tijdelijke uitbreidingen, verlof, enz. (S2.1.1)
8. Beperken aantal taken (S1.1.6)
9. Beperken uren aantallen bij taken (S2.2.8)
10. Taken (decaan e.d.) toedelen aan OOP
11. Lessen door directie
12. Lessen door OOP
13. Verminderen aantal contactmomenten
- door stages
- deel van de lessen als keuzewerktijd met minder of andere begeleiding
- hoorcolleges
- surveillance toetsweken door studenten
14. Splitsen van grote taken in kleinere eenheden (bijv. decanaat) zodat ze binnen de taakruimte vallen en geen extra formatie voor lessen nodig is.
15. Geen vaste lesvermindering voor bepaalde taken. Foleta rekent automatisch de lesvermindering per docent uit.
16. Beperken aantal weken taakbeleid. (S2.2.1)