0 Waarde: Als de score voldoet aan de 0 waarde wordt een 0 berekend.
Gebruik
nr | Vraag | 0 Waarde | Toelichting |
1 | Hoeveel keer is er ingelogd in de laatste 12 maanden? | <20 | Als er weinig wordt ingelogd, dan wordt het programma weinig of niet gebruikt. |
2 | Hoeveel leerlingen zijn er ingevuld in S2.2.4? | <30 | Groepen kunnen niet berekend worden in S2.2.4 en S2.2.5 als er geen leerlingen zijn. Er kan dan geen lesvraag worden berekend en daardoor is formatieplanning niet mogelijk. |
3 | Hoeveel gebruikers (G1.0.1) hebben op meer dan 10 verschillende dagen ingelogd? | <2 | Verschillende medewerkers gebruiken samen Foleta. Dat zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde, juiste gegevens werkt. Als er maar weinig gebruikers zijn, wordt het programma niet breed ingezet. Dit kengetal gaat over de scholengroep. |
4 | Hoeveel gebruikers (S1.0.1) hebben op meer dan 10 verschillende dagen ingelogd? | <2 | Verschillende medewerkers gebruiken samen Foleta. Dat zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde, juiste gegevens werkt. Als er maar weinig gebruikers zijn, wordt het programma niet breed ingezet. Dit kengetal gaat over de school. |
Onderhoud
21 | Hoeveel medewerkers hebben geen salarisgegevens in schaal en trede S2.1.2? | >10 | Als veel medewerkers geen salarisgegevens hebben betekent dat waarschijnlijk dat de gegevens niet up to date zijn. De foleta GPL is dan niet op orde. Kosten van medewerkers kunnen niet uitgerekend worden. |
22 | Hoeveel aanstellingen zijn er die geen wtf-regels hebben in S2.1.1? | >5 | Als er veel aanstellingen zijn in menu S2.1.1 zonder een aanstellingsregel betekent dat dat er veel medewerkers zijn die niet meer actief zijn en toch in het schooljaar voorkomen. De administratie is niet helemaal op orde. Rapporten zijn onnodig uitgebreid en bevatten verouderde gegevens. Let op: het gaat hier om het aantal lege regels (null). Regels met een aanstelling van 0 zijn niet leeg. |
23 | Hoeveel procent van de taken met 0 klokuren in S2.2.8? | > 10% | Als er veel taken zijn die niet gebruikt worden, wordt scherm S2.2.8 onnodig groot. Het wordt onoverzichtelijk en bewerkelijk. |
24 | Hoeveel procent van de taken hebben een totaal van 0 in S3.1.1? | > 10% | Als er veel taken zijn die niet gebruikt worden, wordt scherm S3.1.1 onnodig breed. Het duurt lang om het op te halen en het is bewerkelijk om gegevens te muteren. |
25 | Aantal intensieve gebruikers met tenminste 4 rollen in G1.0.1. | >1 | Er zijn verschillende rollen gedefinieerd voor verschillende gebruikers. Meestal heeft een gebruiker 1 rol, zoals schoolbeheerder of financien of roostermaker. Als een gebruiker veel rollen heeft, is dat een teken dat de rechten niet goed zijn toegedeeld. Er is een optelling van rollen die elkaar soms tegenspreken en waardoor fouten kunnen ontstaan. Het gaat hier om scholengroepniveau. Let op: het gaat om intensieve gebruikers. |
26 | Aantal intensieve gebruikers met tenminste 4 rollen in S1.0.1. | >1 | Er zijn verschillende rollen gedefinieerd voor verschillende gebruikers. Meestal heeft een gebruiker 1 rol, zoals schoolbeheerder of financien of roostermaker. Als een gebruiker veel rollen heeft, is dat een teken dat de rechten niet goed zijn toegedeeld. Er is een optelling van rollen die elkaar soms tegenspreken en waardoor fouten kunnen ontstaan. Het gaat hier om schoolniveau. Let op: het gaat om intensieve gebruikers. |
27 | Hoeveel vakken gekoppeld aan een nvt-sectie zijn er aanwezig in S2.2.3? | >2 | Als vakken gekoppeld zijn aan een sectie 'nvt' betekent dat meestal dat men vergeten is die vakken aan een sectie te koppelen. Gevolg daarvan is dat er geen lesvraag voor dat vak ontstaat in S312. |
28 | Hoeveel actieve aanstellingen hebben een lege HRM-id? | >0 | Gebruik van de HRM koppeling is een van de waardevolle modules. Wilt u er gebruik van maken, dan moet het hrm-id ingevoerd zijn. BSN is niet meer mogelijk vanwege privacywetgeving. |
29 | Wat is het aantal lessen lesvermindering in takenlijst S2.2.8? | >100 | Als de lesvermindering die ingegeven wordt bij taken erg hoog is, kan de invoer fout zijn. b.v. Bij mentoraat voert men 40 omdat men denkt klokuren in te moeten voeren in plaats van lessen. |
Modules
41 | Hoeveel samenvoegingen zijn er in S2.2.6? | <2 | Als er geen of zeer weinig samenvoegingen zijn van vakken met een gering aantal leerlingen, zal de lesvraag waarschijnlijk niet juist berekend zijn, waardoor het benodigd aantal fte's (S242) voor lessen niet juist zal zijn. |
42 | Bij hoeveel opleidingen staat een prognosegetal in S2.2.4? | <4 | Tijdige (vanaf oktober) prognose van het aantal leerlingen per opleiding en keuzevak maakt het mogelijk vroegtijdig een formatieplan voor het komende schooljaar te maken. De prognose wordt ook gebruikt voor de lange termijnplanning. Als in S2.2.4 geen prognosegetallen verschijnen, wordt de prognosemodule niet gebruikt. |
43 | Hoeveel groepen zijn er aangemaakt in S2.2.7? | <2 | Groepen gekoppeld aan opleidingen in menu S2.2.7 maken het mogelijk om in menu S3.1.3 de lessen toe te delen aan de juiste klassen. Als er geen groepen zijn aangemaakt in S2.2.7 kan men hiervan geen gebruik maken. Toedeling van lessen door de sectieen export naar het rooster (S3.2.2) zijn niet optimaal. De jaartaak is minder informatief. |
44 | Hoeveel mentoren zijn er toegekend in S2.2.7? | <2 | Bij het toedelen van lessen aan klassen is het van belang te weten wie mentor is van een klas. Als geen mentoren worden gebruikt betekent dat dat bij het toedelen van lessen in S313 de kennis van wie mentor is van een klas niet gebruikt kan worden. Toedeling van lessen door de sectie is niet optimaal. De jaartaak is minder informatief. |
45 | Hoeveel scenario's heeft een school? | <2 of >8 | Een scenario is een werkkopie van een schooljaar waar nieuwe maatregelen in kunnen worden doorgerekend. Ook kan het gebruikt worden als back-up. Als geen scenario's worden gebruikt betekent dat dat geen gebruik gemaakt van deze functionaliteit. Als er veel scenario's bestaan die niet meer gebruikt worden is dat nadelig voor het overzichtelijk werken en kan fouten veroorzaken. |
46 | Hoeveel (les)vervangingen zijn er doorgevoerd in S3.1.4? | <2 | Foleta beschikt over een vervangingsmodule waarin docenten lessen en taken overnemen van afwezige docenten en de eventuele uitbreiding van een aanstelling wordt uitgerekend. Als bijna geen vervangingen zijn genoteerd betekent dat dat geen gebruik gemaakt wordt van de vervangingsmodule. |
47 | Hoeveel taakbeleid regels zijn er aangemaakt in S2.2.2? | <2 | In menu S222 taakbeleid kunnen rekenregels ingevoerd worden waarmee de omvang van taakuren voor een activiteit wordt uitgerekend en wordt aangepast bij een wijziging van de aanstelling. Als in S222 taakbeleid geen gebruik gemaakt wordt voor invoeren van rekenregels betekent dat dat er geen gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid. |
48 | Hoeveel procent van de OOP-ers gebruikt de medewerker vakantiekaart? | <10% | Ook voor OOP'ers kunnen jaartaken gemaakt worden in Foleta. De uren worden nauwkeurig en snel berekend volgens de richtlijnen van de cao. |
49 | Hoeveel procent van de OOP-ers gebruikt overuren? | <10% | Voor OOP'ers kunnen nauwkeurig en snel de overuren berekend worden volgens de richtlijnen van de cao, aangepast aan schoolafspraken. OOP'ers kunnen deze uren zelf invoeren en de administratie kan dit aanpassen en accorderen. |
50 | Hoeveel aanstellingen zijn er die wel persoonlijk budget regels hebben in S2.1.1? | <3 | In menu G2.1.5 en S2.1.1 kan men snel en accuraat de besteding van het Persoonlijk Budget invoeren en heeft men een overzicht van de rechten en het spaarsaldo. Als er veel regels niet zijn ingevoerd wordt deze module niet optimaal gebruikt en kloppen de overzichten van het PB (S414 PB en S416) niet helemaal. |
51 | Hoeveel perioderegels zijn er aangemaakt in s2.2.1, perioden, lesweken? | <5 | De perioderegels in S221 perioden worden ingevoerd om aan te geven wanneer er vrije dagen en vakanties zijn. Als weinig perioderegels zijn ingevoerd betekent dat dat de werkdagen waarschijnlijk niet goed berekend worden waardoor omvang van vervanging niet automatisch kan worden berekend. |
52 | Hoeveel medewerkers zijn er gekoppeld aan een afdeling 'nvt'? | >10 | Het is mogelijk om taken en lessen toe te delen per afdeling. Opleidingen moeten dan in S2.2.4 aan een afdeling gekoppeld zijn en medewerkers moeten in S2.1.1 aan een afdeling gekoppeld zijn. Als veel opleidingen en medewerkers aan de afdeling nvt gekoppeld zijn, betekent dat dat dit onderdeel niet optimaal wordt gebruikt. |
53 | Hoeveel opleidingen zijn er gekoppeld aan een afdeling 'nvt'? | >2 | Het is mogelijk om taken en lessen toe te delen per afdeling. Opleidingen moeten dan in S2.2.4 aan een afdeling gekoppeld zijn en medewerkers moeten in S2.1.1 aan een afdeling gekoppeld zijn. Als veel opleidingen en medewerkers aan de afdeling nvt gekoppeld zijn betekent dat dat dit onderdeel niet optimaal wordt gebruikt. |
54 | Hoeveel gebruikers op schoolniveau hebben een sectie-login (sectie toegekend in S.1.01)? | <3 | Nadat de schoolleiding de lessen per docent per sectie heeft bepaald en de vacatureplanning achter de rug is, kunnen de leden van de sectie samen een voorstel doen voor het toedelen van lessen aan vakken, docenten en klassen. Ze doen dat rechtstreeks in Foleta zodat de gegevens direct bij schoolleiding en roostermaker terechtkomen die er verder mee aan het werk gaan. Als de rechten voor de secties niet zijn toegedeeld, wordt van deze module geen gebruik gemaakt. |
55 | Hoeveel gebruikers op schoolniveau hebben een team-login (team toegekend in S1.0.1)? | <3 | Per team is het mogelijk de lessen en taken toe te delen. Als het toedelen van rechten aan teams niet geregeld is, kan van deze module geen gebruik gemaakt worden. |
56 | Hoeveel gebruikers op scholengroepniveau hebben een werknemer login? | <3 | Alle medewerkers op school (OP, OOP en Directie) kunnen zelf inloggen in Foleta en naar een beveiligde omgeving om hun eigen jaartaak in te zien. De schoolleiding kan dit gedurende een bepaalde tiid openstellen om feedback te verkrijgen. OOP'ers kunnen hun jaartaak invoeren en overuren noteren. Als er geen werknemerslogins bestaan, kan van deze module geen gebruik gemaakt worden. |
57 | Heeft de school een HRM-koppeling? | 0 | Foleta is gekoppeld aan de meest gebruikte HRM-systemen (Afas, Raet en Merces). Dat betekent dat NAW-gegevens automatisch overgenomen worden uit die systemen en dat gegevens over aanstellingen met die systemen worden vergeleken door middel van verschillijsten. Verschillen worden onmiddellijk ontdekt en kunnen aangepast worden. Beschikt u niet over een HRM koppeling, dan kunt u van deze mogelijkheid geen gebruik maken. |
58 | Hoeveel werkweken taakbeleid zijn er ingevuld in S2.1.1 | > 40 | Als het aantal weken zoals bepaald in het taakbeleid > 40 is dit hoogstwaarschijnlijk niet juist ingevoerd. Dit leidt tot onnodige kosten. |
59 | Hoeveel werkelijke lesweken zijn ingevuld in S2.2.1? | < 30 en > 40 | Als het aantal weken > 40 is dat hoogstwaarschijnlijk te veel. Er worden onnodig kosten gemaakt. Of bij aantal weken < 30 zijn de weken niet juist ingevoerd. |
60 | Hoeveel formulieren zijn er verstuurd in S2.1.7? | <1 | Als geen formulieren zijn verstuurd, wordt van deze module geen gebruik gemaakt. |
Formatieplanning
61 | Hoe groot is het procentuele verschil tussen budget fte en benodigd fte in S2.4.2? | < -10% of > 10% | Om lessen en taken te kunnen verzorgen wordt een aantal fte's uitgerekend. Dat aantal staat vermeld in menu S2.4.2 bij benodigd FTE. Dat aantal moet betaald kunnen worden. Daarvoor wordt het budget (in euro's) gedeeld door de GPL (gemiddelde personeelslast). Zijn die verschillen groot dan sluiten benodigd en budget in fte niet op elkaar aan. |
62 | Hoe groot is het procentuele verschil tussen budget euro en kosten aangesteld in S2.4.2? | < -10% of > 10% | In menu S2.4.1 kunt u invoeren hoeveel budget in euro's er in een bepaald schooljaar ter beschikking staat voor lessen en taken te verzorgen door docenten. In menu S2.4.2 staat ook het totale bedrag aan kosten van de aangestelde docenten. Deze twee bedragen moeten zoveel mogelijk overeenkomen. |
63 | Hoe groot is het procentuele verschil tussen benodigd fte en aangesteld fte in S2.4.2? | < -10% of > 10% | Om lessen en taken te kunnen verzorgen wordt een aantal fte's uitgerekend. Dat aantal staat vermeld in menu S2.4.2 bij benodigd FTE. In menu S2.4.2 wordt bij de aangestelde docenten uitgerekend voor hoeveel fte ze netto aangesteld zijn. Deze getallen moeten zoveel mogelijk overeenkomen. |
64 | Hoe vaak wordt er gebruik gemaakt van andere opslagfactoren in S2.2.3? | <2 | Andere opslagfactoren voor secties en vakken maken het mogelijk om voor vakken waar geen of weinig voor- en nawerk nodig is, zoals mentoruren, een andere opslag te berekenen. Zijn er geen andere opslagfactoren, dan wordt hiet geen gebruik van gemaakt. |
65 | Wat is de toedeling relatief aan de vraag in S3.1.1? | < -10% of > 10% | De vraag aan taken, waarvan berekend is dat die te bekostigen zijn, moet overeenkomen met de toedeling ervan. Worden er meer uren gevraagd dan dat er toegedeeld worden aan docenten, dan is er sprake van onderbenutting. Worden er meer uren aan docenten toegedeeld dan dat er gevraagd worden, dan zullen de kosten voor docenten hoger uitvallen dan gepland. |
66 | Wat is de toedeling relatief aan de vraag in S3.1.2? | < -10% of > 10% | Het verschil tussen de lesvraag, waarvan berekend is dat die bekostigd kunnen worden, en het aantal toegedeelde lessen is > 10%. (vraag > toedeling duidt op onderbenutting, vraag < toedeling duidt op hogere kosten dan gepland) |
67 | Wat is het saldo plus van S4.1.9 na S3.1.3 per 1 fte? | > 20 | In rapport S4.1.9 wordt het saldo na verdeling lessen berekend. Heeft een fulltimer gemiddeld meer dan 20 klokuren positief saldo, dan duidt dit op niet ingevulde uren. Streven is dat docenten een aanstelling hebben en de uren maken die daarvoor staan. Niet meer en niet minder. Belangrijk is ook het tijdstip van deze meting in het schooljaar, aan het begin als nog taken moeten worden verdeeld zal dat minder zorgelijk zijn dan aan het eind van het schooljaar. |
68 | Wat is het saldo min van S4.1.9 na S3.1.3 per 1 fte? | < -20 | In rapport S4.1.9 wordt het saldo na verdeling lessen berekend. Heeft een fulltimer gemiddeld meer dan 20 klokuren negatief saldo, dan duidt dit op niet ingeplande uren die tot overwerk en uitbreiding van de aanstelling leiden. Streven is dat docenten een aanstelling hebben en de uren maken die daarvoor staan. Niet meer en niet minder. Als er ook veel docenten zijn met minder toegedeelde uren dan ingepland, dan duidt dat op een onevenwichtige formatieplanning. |
69 | Hoeveel perioden zijn er in S2.2.1? | <2 | Als er weinig perioden zijn in menu S221 betekent dat bijvoorbeeld dat men geen gebruik maakt van de mogelijkheid om docenten die les geven aan eindexamenklassen minder lessen toe te delen omdat ze minder weken voor de klas staan. |
70 | Hoeveel AST vaste uren in S222 per 1 fte? | >100 | Vaste algemene schooltaken (AST) zijn uren die iedereen krijgt ongeacht de omvang van de werktijdfactor. Een hoge vaste AST betekent dat iedereen dat veel uren krijgt, ook docenten met een kleine aanstelling. |
71 | Het getal 'Fte nodig voor taken (in klokuren)' in S242 tabblad benodigd? | < -100 | Groot negatief getal voor benodigde taken betekent dat beschikbare taakruimte van de docenten groter is dan wat nodig is volgens de takenlijst en duidt op verspilling van taakruimte. |