Foleta is een webapplicatie, dat betekent dat mogelijke traagheid veroorzaakt kan worden door verschillende factoren, zoals onze server(s), de computer waarmee u werkt en de internetverbinding die u tot uw beschikking heeft.
Wij dragen er zorg voor dat alle factoren waar wij invloed op uit kunnen oefenen, zo optimaal mogelijk functioneren. Ervaart u alsnog traagheid, dan zouden de onderstaande suggesties uw situatie wellicht kunnen verbeteren.
Algemeen
Niet alleen voor Foletaweb maar in het algemeen, hoe langer u bezig bent in een browser (1 of meerdere tabbladen), hoe meer geheugen de browser op dat moment vraagt van de computer.
Bij traagheid
- Gebruik Chrome. Foleta werkt het snelst met deze browser.
- Cache leeghalen, browser afsluiten en vervolgens opnieuw inloggen.
- Als u veel open hebt staan, probeer dat wat u niet nodig heeft af te sluiten.
Internetverbinding
WiFi
Bent u via een WiFi-verbinding (draadloos) verbonden met het internet?
Heeft u voldoende bereik (streepjes)?
Zijn andere sites ook traag? Dan kan het soms helpen om dichterbij het accesspoint te werken. Werkt Foleta bij u thuis of via een mobile verbinding (zoals 4G) sneller dan bij u op school? Neem dan contact op met uw systeembeheerder.
Proxyserver
Maakt uw school gebruik van een proxyserver? Dan is het wellicht nodig om het IP-adres van foletaweb.nl toe te voegen aan de lijst met vertrouwde adressen. Neem contact op met support voor ons IP-adres.
Werken op afstand
Remote Desktop (RDP)
Als u gebruik maakt van RDP logt u vanaf uw eigen computer in op een andere computer, om zo vervolgens met Foleta aan de slag te gaan. Foleta is echter vanaf elk, met het internet verbonden apparaat, te bereiken en elke tussenstap die daar aan toegevoegd wordt, kan voor vertraging zorgen. Daarom is het aan te raden om Foleta direct vanaf uw eigen computer te benaderen. Open in dat geval uw browser en surf naar https://foletaweb.nl.
Citrix
Net als bij RDP wordt ook bij Citrix ingelogd op een externe computer vanaf een andere locatie. Dit kan vertragingen veroorzaken. Wij raden aan om Foleta direct te benaderen. Rechtstreeks vanuit uw browser, op uw eigen computer.
Browser
Foleta is met elke browser goed te gebruiken. Toch zijn er snelheidsverschillen merkbaar tussen de 4 grootste browsers (Chrome, Internet Explorer, Firefox, Safari).
Foleta adviseert het gebruik van de browser Chrome, omdat de applicatie met deze browser het snelst werkt. Voor sommige schermen kan dit soms enkele seconden schelen.
Deze browser kunt u hier downloaden.
Mochten bovenstaande aanpassingen niet tot het gewenste resultaat leiden dan verzoeken wij u via Support een ticket in te dienen.