In rapport S4.1.9 krijgt u een compact overzicht van de saldi van de docenten na verdeling van lessen en taken.
S4.1.9 is een interactief rapport dat gegenereerd wordt op de school waarop is ingelogd en standaard wordt gefilterd op OP.
Het getoonde rapport kan naar Excel worden geëxporteerd.
Deze rapportage kan worden gebruikt tijdens het formatieproces bij het verdelen van lessen over secties, S3.1.2 of wanneer de lessen over de klassen zijn verdeeld S3.1.3. De 'Grenswaarde' geeft aan hoeveel het saldo negatief mag zijn (rood), positief (blauw) of groen (binnen de marges)
De marges kunt u zelf instellen. Als u iedereen met een negatief saldo kleiner dan -20 wilt zien en groter dan + 20, dan vult u 20 als saldo in. Het saldo van medewerkers met een saldo kleiner dan -20 bij 1 wtf krijgt een rode kleur. De kleur is afhankelijk van de netto wtf: het saldo van medewerkers met bijvoorbeeld 0,5 wtf krijgen bij een saldo kleiner van -10 een rode kleur.
Het rapport is interactief en wordt aangepast wanneer er een parameter of filter wordt gewijzigd.
Het gebruik van Filters is in dit rapport zeer krachtig, als scholengroep beheerder kunt u van meerdere scholen de medewerkers van één sectie filteren.
Onderstaand voorbeeld toont de LO docenten van 3 scholen.
Dit maakt het inzichtelijk waar nog les- en/of taakruimte beschikbaar is.
In onderstaande deelweergave van het rapport staan de volgende onderdelen.
- Netto, het aantal uren dat voor de docent Netto beschikbaar is.
- Deskb. uren deskundigheidsbevordering S2.2.2
- Taak, totaal van ingevulde taakuren in S3.1.1
- Contacturen, Het aantal uren les zonder de opslag, uit S3.1.2 of S3.1.3.
- Opslaguren, aantal uren voor- en nawerk
- AST, Algemene schooltaken of Vaste voet uit S2.2.2
Netto uren min de invulling betekent een Saldo + of - of 0.
- Max.les. Het aantal lessen dat een docent op basis van zijn/haar netto werktijdfactor volgens afspraken in taakbeleid zou kunnen verzorgen.
- Beschikbare lessen, het aantal lessen dat de docent beschikbaar zoals berekend in S3.1.2. Dit kan kleiner zijn dan Maximum aantal lessen door b.v. een grote taak
- Ingevuld, het aantal lessen toegedeeld in S3.1.2 of S.3.1.3
- Saldo les + en Saldo les -, het aantal Max lessen minus toegedeelde lessen. Dit kan + of - zijn. We zien hier de afwijking van het maximaal aantal te verzorgen lessen. Een positief getal betekent dat de docent minder lessen geeft dan wat theoretisch mogelijk zou zijn. Het getal geeft aan hoeveel lessen potentieel niet verzorgd worden. Een negatief getal betekent dat de docent meer lessen verzorgt dan volgens cao mogelijk is en dus moeten maatregelen getroffen worden: minder lessen of een uitbreiding.
Gebruik van Saldo les + en Saldo les -
Saldo + geeft het potentieel aan van wat er theoretisch op school aan lessen verzorgd zou kunnen worden door de docenten. Dat men dat niet doet heeft meestal te maken met het feit dat docenten meer uren aan taken verzorgen dan de omvang van de taakruimte toelaat.
Aan de andere kant zien we dat docenten soms meer lessen verzorgen dan de cao toestaat. Dan moet er een uitbreiding plaatsvinden of de docent moet minder lessen verzorgen. Het komt voor dat docenten meer lessen verzorgen dan toegestaan volgens de cao en toch een positief saldo hebben. Dat komt omdat ze minder taken verzorgen dan de taakruimte toelaat. In dat geval kunt u onderzoeken of het mogelijk is deze docenten meer taken te laten verzorgen en minder lessen. De taken haalt u weg bij de docenten die, zoals u kunt zien in saldo +, teveel uren aan taken besteden.